vrijdag 9 maart 2012

Dood (Nederlands)

Dood is een onderwerp dat velen bezig lijkt te houden de laatste tijd. Vrienden (en ikzelf) dromen over dood in wat voor vorm ook. Niet perse over hun eigen dood of over de angst voor dood. Misschien is dood een belangrijk onderwerp waar we een nieuw inzicht over aan het verwerven zijn?


In februari was er in Nederland een filmfestival ; ''Het Levenseinde Film & Documentaire Festival THE END'', een initiatief van de Nederlandse Vereniging voor een Vrijwillig Levenseinde. Daar werd bijvoorbeeld een film getoond 'De goede dood', waarin je een man volgt, die zijn leven zal beëindigingen met hulp van zijn goede vriend en arts, en hoe hij zijn laatste dag doorbrengt met familie.



Ik zag een man op tv, een jaar of 70 schat ik, die zijn vrouw verloren had en klaar was met zijn leven. Niets dramatisch..niet vanuit verdriet, hij was gewoon klaar met zijn leven!


Op facebook vond gister een gesprek plaats over vrijwillig levenseinde, waarom is de dood zo gereguleerd..waarom is het niet een simpele kwestie van kiezen?


In de 2e kamer werd gister de vrijwillige dood ook besproken, ze zijn niet tot overeenstemming gekomen, maar het lijkt me wel heel belangrijk dat hier over gepraat wordt.
Heb jij er wel eens over nagedacht de laatste tijd? Het lijkt een wereldwijd thema en ik geloof dat we in Nederland eindelijk weer eens een progressief geluid horen. We waren ooit een natie van vrijdenkers!
Dat zou ik nou graag cultiveren en laten groeien! Vele gezichten, vele meningen, veel vrijheid.

In mijn wereld, of in spirituele context is doodgaan niets meer of minder dan teruggaan naar je ware en originele vorm (is dat een juiste omschrijving?) alles is energie en niets is ooit verdwenen.
Laten we kiezen voor vrijheid van keuze..altijd.


Liefs,
Inge



Geen opmerkingen:

Een reactie posten