dinsdag 17 juli 2012

I Am...Chef'Special (Nederlands)

Soms wordt ik geïnfecteerd door een muziekvirus. Soms is het tijdelijk, zoals een verkoudheid, en soms is het permanent, een chronische infectie.
Mijn meest chronische is de Red Hot Chili Peppers...van heeel lang geleden al..uit mijn punkdagen. Ik hoorde hun muziek; funkadelic mayhem masters...hield meteen van ze. Een paar weken geleden zag ik ze nog live en aanbid ze nog steeds.
Als afgeleide ging ik natuurlijk ook luisteren naar de muziek van John Frusciante (de gitarist) en ik moet zeggen dat zijn muziek mij wegvoert zoals niets anders dat kan...het heeft het vermogen om me de tijd te laten vergeten, het huishouden, eten maken enzo...wat mijn familie me niet altijd in dank afneemt.

Tja, wat moet ik ervan zeggen...ik ben een alles of niets mens.

Een tijdelijke 'verkoudheid' die me eens volledig in de greep had was Jeff Buckley. Ik kende zijn muziek, maar op een dag raakte het me volledig..ik was gebiologeerd...zijn stem, zijn genialiteit, zijn verschijning..alles. Dagenlang zat ik vastgelijmd aan mijn koptelefoon. Luisteren, verdrinken, analyseren, liefhebbend...en ja, ik denk dat ik ook toen een paar keer vergat te koken..

Nu heb ik een nieuwe virus opgelopen, en heb het sterke vermoeden dat het chronisch zal worden.
Ze heten Chef'Special.
Een paar maanden geleden ging ik met m'n zoon voor het eerst naar een optreden en ik was verrukt!
Al bij de eerste tonen kreeg ik een (grote) glimlach op mijn gezicht en die bleef daar het hele optreden zitten...en daarna waarschijnlijk ook.
Deze vijf mannen hebben het allemaal! Van de muziek ga je als een gek staan springen (voor mijn 46 jarige knieën een souvenir voor een week) het maakt dat je de woorden wilt kennen om mee te zingen met de onweerstaanbare voorman Joshua, en maakt dat je je ogen wilt sluiten en weg wilt dromen als Guido zijn solo's speelt. Drummer Wouter groovin' en lachend, net zo aanstekelijk als de elastische behendigheid van bassmaster Jan. En dan is er nog pianowizard Wouter, waarvan ik het sterke vermoeden heb dat hij een genie is.
Ze zijn blij, kwaad, zacht, up, relaxed en heftig...maar ze zijn vooral zooo energiek!!
(haaa, hoor ik je denken, daar komt eindelijk de energietherapie-spiritualiteit om de hoek kijken)

De energie die ze geven is zo puur en oprecht en het stroomt rijkelijk vanuit hun 'zijn' het publiek in waar het één grote symbiose vormt. Tastbare eenheid.
Het maakt je deelnemer in een wervelstorm van 'recigive' ...en oooh wat vind ik het heerlijk om zo meegevoerd te worden!
Ken je dat gevoel? Als iets écht goed is..dat elke cel in je lichaam woeeepiiee gaat?

Aangestoken als ik ben, wil ik dan ook alles weten, alles horen wat ze ooit gemaakt hebben, naar ze luisteren in interviews en bestudeer hun...nou, energie dus.
Al doende ontdekte ik waarom deze band is voorbestemd om alles te zijn wat ze willen.
Ze zeggen dat ze een plan hebben..maar ik zou meer zeggen, een weloverwogen creatie.
Zoals je weet lukt creëren alleen als er geen ruimte is voor twijfel, als je besluit - in alle naïviteit - je dromen te volgen, je passie..je bliss.
Dat is precies wat deze jongens gedaan hebben..ze vonden elkaar, ontdekten hun gezamenlijke talent, hun gedeelde drijfveren en doelen, en daarmee creëerden ze deze golf van energie die iedereen mee zal voeren die dichtbij komt.

Dit zal de laatste zomer zijn dat ze kleine zalen en festivals aandoen- de aap is uit de mouw - dus we gaan er zo vaak naartoe als we kunnen...herinneringen maken, trots dat we een eindje met ze op mogen lopen..
Dank dat jullie er zijn, biggest monkeys of em all...dank dat jullie Chef'Special zijn.



In love and awe
Inge


Geen opmerkingen:

Een reactie posten